| door rrustema op di apr 08, 2008 10:11 am |
In de FAQ-lijst lees ik:
Zelf wil ik absoluut geen beurskoersen, advertenties en familieberichten in mijn krant. Ook zou ik sport graag uit mijn krant houden. Mijn wens is om na inloggen bij MyIrex, te kunnen aanvinken wat ik niet wil ontvangen. Ik stel me dan een scherm voor met een dozijn boxjes die ik kan aanvinken. Alle rubrieken zoals we die kennen plus niet-redactionele zaken als advertenties en familieberichten. Dat onderscheid is voor veel mensen belangrijk; men wil wel familieberichten, maar geen advertenties bijvoorbeeld. Ik verwacht zeker niet dat de krant goedkoper wordt door bepaalde informatie weg te laten. De krant houdt immers dezelfde vaste kosten: redacteuren, correspondentennetwerk, redactielokaal, etc. Hoogstens blijkt op den duur dat er zo weinig belangstelling is voor bepaalde pagina's dat die opgeheven kunnen worden. Zo koester ik de ijdele hoop dat er allerlei lifestyle- en servicerubrieken kunnen verdwijnen, maar goed. Het gaat mij dus nadrukkelijk niet om een goedkopere krant, maar op een efficiëntere manier om mijn krant te lezen door weg te laten wat ik niet wil lezen. Dat een krant zonder advertenties duurder zal zijn vind ik uitstekend. Ik betaal graag het verschil. Hoeveel duurder zal een ePaper zijn zonder advertenties? Ik verwacht dat de ePaper abonnee zich meer zal storen aan advertenties omdat ze minder makkelijk te negeren zijn dan op papier. Het vergt een extra fysieke handeling om aan ze voorbij te gaan. Op papier is het makkelijker de advertenties te negeren. |
| door egel op di apr 08, 2008 6:11 pm |
| Ik ben erg blij met het rustige beeld van mijn Iliad. En dat zit hem zeker ook in het ontbreken van advertenties. In vergelijking met de verschillende krantensites op internet is het lezen van het NRC op de iliad een oase van rust. En dat zou ik heel graag zo houden. Ik ben dan ok zeker benieuwd naar de consequenties voor de prijs van een abonnement wanneer advertenties ontbreken of tot een minimum beperkt kunnen blijven. |
| door wardtmar op zo apr 13, 2008 11:26 pm |
| uitstekend idee, krant a la carte. Hoeveel scheelt het eigenlijk dat er geen bezorging meer aan te pas komt? Heft dat de advertentieinkomsten enigszins op? |
| door hapipiko op ma apr 14, 2008 6:05 pm |
| @Rrustema onzin om te gaan berekenen hoeveel duurder het epaper is zonder advertenties. Het wordt immers zonder advertenties geleverd? (ik denk dat als het wel een erg stabiele versie is, het epaper, en er meer dan 100.000 abonnementen zijn, het voor adverteeerders interessant is.) ook vind ik het vreemd om van een krant te verwachten bepaalde rubrieken/ afdelingen te schrappen, omdat je zelf niet kunt organiseren, of de discipline mist ze niet te lezen (of een leesverslaafde bent en ook lifestyle gaat lezen als je dit voor je ziet) interessant is je voorstel met de blokjes, ik zou ook het een en ander aanvinken wat ik niet echt hoef of niet interessant vind. |
| door foppe-jan op ma apr 14, 2008 9:14 pm |
| onzin om te gaan berekenen hoeveel duurder het epaper is zonder advertenties. Het wordt immers zonder advertenties geleverd? < die redenering is een beetje krom, sorry.. dingen waarin geadverteerd wordt zijn meestal goedkoper om te maken omdat je door die lui dan gesponsord wordt om het medium te drukken waarin hun reclame komt te staan.. en de ePaper heeft dus nog geen advertenties, en dus geen inkomsten, op die mensen na die de aanbieding van €699 hebben gekocht. |
| door foppe-jan op ma apr 14, 2008 9:19 pm |
| dat gezegd hebbende, ik zou zelf ook zeker geinteresseerd zijn in het ervoor kunnen kiezen niet de sport-sectie over te hoeven slaan, maar die gewoon nooit te krijgen. |
| door rrustema op ma apr 14, 2008 11:17 pm |
In het geval van de iLiad lijkt het me zeker niet zo vreemd. Het bladeren gaat al niet supersnel, als je dan ook nog eens verplicht wordt om een seconde naar een pagina met adverenties te kijken als je daar al bladeren op komt, dan is dat toch een heel andere ervaring dan met de papieren krant, waar je veel sneller je blik kan richten op redactionele inhoud. Op zich ook een voordeel van broadsheet in vergelijking met het tabloid-formaat van de gratis krantjes. Daar blader je ook veel meer om de advertenties over te slaan, terwijl je bij de volwassen kranten minder hoeft te bladeren. |
| door hapipiko op di apr 15, 2008 10:31 am |
| @ Foppe Jan dus je bedoelt dat je wilt berekenen hoeveel het epaper goedkoper wordt met advertenties? tja.... ik weet nu wat het kost zonder advertenties, ik hoop dat ik straks de keuze nog heb. (aan de andere kant, heel oude kranten hebben voor mij juist hun charme door advertenties, die volgens mee heel aardig de tijdgeest weergeven, maar dit terzijde) @Rrustema epaper lezen doe ik zo: klik op de link voor 'uitgebreide artikelen' en dan blader is door..ik wil wel een wedstrijdje houden wie er sneller is: ombladeren met iLiad of ombladeren met de papieren krant. Maar ik denk dat dit nieuwe medium ook een andere benadering nodig heeft, het is niet als het lezen van een papieren krant. En het afvinken van rubrieken die je niet wilt ontvangen, lijkt me een heel goede insteek. |
| door foppe-jan op di apr 15, 2008 12:27 pm |
| jawel, maar weet jij of de ePaper editie in zijn huidige vorm kostendekkend of nog in de promotiefase is? |
| door hapipiko op di apr 15, 2008 6:12 pm |
| @ Foppe Jan dat weet ik niet, ik weet wel wat de verkoopprijs is van de huidige epaper versie: 189 euro voor een jaar. bij ebooks zit er trouwens hoog tarief BTW op, mogelijk ook op deze epaper. maar het gaat er mij niet om wat de kostprijs van de krant is en hoeveel winst er wordt gemaakt, voor mij telt de prijs waar ik ja of nee tegen zeg. ik denk dat de prijs die nu geldt te hoog ligt in verhouding voor het gebodene. Er is denk ik teveel gekeken naar de prijs voor het abonnement van de papieren versie. maar ik verkeer in de luxe positie: dit epaper abonnement kreeg ik gratis bij mijn iLiad. ik denk niet dat ik deze versie voor deze prijs zou hebben gekocht. ik zou er nu 100 euro voor betalen. dat vind ik een redelijke prijs voor deze promotie-epaper |
| door foppe-jan op wo apr 16, 2008 12:18 pm |
| ach ja, mijn jaarabonnement was kort geleden toch verlopen, en die heb ik nu dus kunnen 'verlengen' door de bestelling via m'n vaders abonnement te laten verlopen. denk ik voor veel studenten een goede mogelijkheid (zeker als ze veel papers en journals moeten lezen) om zo'n ding aan te schaffen (de korting is zo effectief bijna €340 op de aankoop van de iLiad alleen) |
Originele inhoud: http://epaper.nrc.nl/uwmening/; om toegang te krijgen moet u een ePaper abonnement bij de NRC hebben. Om te lezen of dat de moeite waard is, kunt u echter wellicht beter eerst de inhoud van dat forum eens lezen (waar u op dat moment geen toegang toe heeft...), vandaar deze kopie :-) Zie ook hier voor iets meer achtergrondinformatie.
Deze versie opgeslagen op 30-11-2010 om 10:00